Menținerea unui echilibrul între muncă și viața personală poate deveni o provocare, în special pentru persoanele care lucrează din confortul propriei case. Deși munca de acasă are avantajele sale, atunci când vine vorba despre păstrarea unei balanțe echilibrate între timpul dedicat vieții profesionale și cel pentru viața personală, cei mai mulți dintre angajați întâmpină dificultăți.
Care sunt principalele motive pentru care angajații întâmpină dificultăți în menținerea echilibrului muncă – viață personală
Casa devenită birou poate îngreuna separarea celor două planuri ale vieții, respectiv munca și viața privată. Atunci când ne desfășurăm toate activitățile zilnice într-un singur spațiu, poate deveni dificil să mai distingem cărui rol aparținem într-un anumit moment.
De altfel, în multe dintre situații, angajații care lucrează de acasă sunt contactați de către colegi și superiori în afara orelor de muncă și petrec timp peste program pentru a rezolva diferite sarcini. În plus, în lipsa unei dovezi fizice a muncii pe care o prestează, unii angajați resimt nevoia constantă de a-și dovedi productivitatea și sunt tentați să lucreze mai mult, inclusiv făcând ore suplimentare și implicându-se în activități în afara programului.
Pe de altă parte, o provocare pe care angajații o întâmpină este generată de lipsa unui spațiu dedicat exclusiv activității de birou. Lipsa delimitării fizice între spațiul de muncă și cel personal poate crea un sentiment constant de responsabilitate pentru activitățile de serviciu, chiar și în timpul liber. În astfel de situații, angajații nu vor reuși să se deconecteze total de la îndatoririle de muncă și nu se vor putea bucura cu adevărat de orele libere.
Diversele distrageri din mediul casnic reprezintă un alt impediment pentru angajați, care sunt tentați să-și întrerupă fluxul de muncă pentru a rezolva probleme personale. Acest lucru afectează productivitatea salariaților și creează un haos permanent în activitate.
Cum poți să păstrezi echilibrul între viața personală și cea profesională dacă lucrezi de acasă
În ciuda confortului pe care îl oferă, lucrul de acasă elimină bariera care se stabilește în mod natural între muncă și viața personală. Dacă te regăsești într-o astfel de situație, iată cum poți să păstrezi un echilibru sănătos între muncă și viața privată.
Creează un spațiu de lucru dedicat
Un spațiu de lucru dedicat exclusiv activităților legate de muncă este esențial pentru a te ajuta să separi cât mai bine timpul liber de viața profesională. Dacă ești în căutarea unor apartamente de vanzare in Cluj, alege o locuință care îți oferă o cameră suplimentară destinată biroului.
În cazul în care dimensiunea locuinței nu îți permite amenajarea unui birou într-o cameră separată, aranjează un spațiu de lucru separat de zonele de relaxare și evită să lucrezi din pat sau de pe canapea.
Respectă programul de lucru
Deși unele zile pot fi mai solicitante, este important să respecți programul de lucru la fel ca în situațiile în care ai merge la birou. Evită să faci un obicei din a sta peste program și organizează-ți activitățile astfel încât, la finalul zilei, să îndeplinești tot ce ți-ai propus.
Stabilește reguli clare referitoare la programul de muncă și informează-i pe ceilalți referitor la orele între care îți desfășori activitatea. Chiar dacă vor apărea situații punctuale în care șeful tău îți va solicita să-i oferi sprijin în afara programului, acest lucru nu trebuie să devină un obicei.
Valorifică-ți timpul liber și nu omite latura socială
Pentru a trasa o separare clară între muncă și viața privată, este important să incluzi în rutina ta activități care îți aduc bucurie și care te relaxează. Citește, fă plimbări în natură, organizează întâlniri cu prietenii sau alocă timp oricăror alte lucruri care te pasionează.
Socializarea este, de asemenea, extrem de importantă pentru persoanele care lucrează de acasă și care își petrec singure o mare parte din timp. Alege să faci activități care îți permit să socializezi sau lucrează de la birou în câteva zile din lună, dacă ai această opțiune, pentru a contrabalansa cantitatea mare de timp pe care o petreci în fața laptopului.
În ciuda beneficiilor pe care le aduce, munca de acasă implică deopotrivă provocări, iar menținerea unui echilibru sănătos între viața personală și cea profesională este una dintre ele. Totuși, cu o rutină bine pusă la punct și o organizare atentă, este esențial ca angajații să păstreze o armonie între muncă și timpul liber.
Sursă foto: Shutterstock