Sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în Biserică, prăznuită pe 21 noiembrie, simbolizează consacrarea ei lui Dumnezeu ca „Sfânta Sfintelor” și anticipează Nașterea Mântuitorului, fiind un model de pregătire spirituală pentru credincioși.
Sărbătoarea Intrării în biserică a Maicii Domnului este prăznuită pe 21 noiembrie. Este ziua în care Maica Domnului a fost dusă la templul din Ierusalim de către părinții săi, Ioachim și Ana. Informațiile despre acest episod din viața Maicii Domnului sunt consemnate într-o apocrifă din secolul al II-lea, cunoscută sub numele de „Evanghelia după Iacov” sau „Protoevanghelia”, potrivit crestinortodox.ro.
-articolul continuă după recomandare-
Aducerea ei la templu a fost o urmare a promisiunii făcute lui Dumnezeu de părinții ei. În rugăciunile lor de a le dărui un copil, Ioachim și Ana au făgăduit că dacă vor avea un copil, îl vor duce la templu și îl vor închina Lui. Pentru că Dumnezeu le împlinește rugăciunea, dăruindu-le o fată pe care o vor numi Maria, Ioachim și Ana o vor duce la vârsta de trei ani la templu. Aici a fost întâmpinată de marele preot Zaharia, tatăl Sfântului Ioan Botezătorul. Acesta o va duce în Sfânta Sfintelor, încăperea cea mai sfântă din templu, unde doar arhiereul intră o singură dată pe an. Sfinții Părinți afirmă că a fost dusă în acest loc, pentru că ea însăși avea să devină „Sfânta Sfintelor”, templu al Pruncului dumnezeiesc Care Se va naște din ea. Astfel, sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în Biserică anticipează Nașterea Mântuitorului. Nu întâmplător, începând cu această zi, în cadrul slujbei Utreniei se cântă Catavasiile: „Hristos se naște, slăviți-l!…”
Sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în biserică este o sărbătoare a pregătirii fiecăruia dintre noi de a deveni tainic loc de sălășluire a lui Hristos în noi. Din acest motiv, Sfinții Părinți au rânduit ca această sărbătoare a Maicii Domnului să fie așezată la începutul Postului Nașterii Domnului – ca să ne dăruiască un model de pregătire pentru întruparea tainică a Domnului în noi.
Maica Domnului a viețuit în templu 12 ani. Potrivit Tradiției, îngerul Gavriil o hrănea și îi tălcuia textele mai greu de înțeles din Scriptură. La vârsta de 15 ani a părăsit templul și a fost încredințată bătrânului Iosif. La puțin timp a primit vestea de la Arhanghelul Gavriil că a fost aleasă să Îl nască pe Fiul lui Dumnezeu.
Intrarea în biserică a Maicii Domnului este numită în popor Vovidenia sau Ovedenia, care în slavonă înseamnă „intrare”. Este o sărbătoare de origine ierusalimiteană, care a luat naștere în secolul al VI-lea.
Constantine Cavarnos, autorul cărții Ghid de Iconografie bizantină, descrie icoana Intrării în biserică a Maicii Domnului astfel:
Interiorul unui templu, cu un amvon în partea dreaptă sau stângă. În amvon stă preotul-proroc Zaharia. Este înfățișat ca un om bătrân, cu barbă ascuțită, în veșminte preoțești, puțin plecat, cu mâinile întinse, primind-o pe copila de trei ani, pe Maica Domnului.
Ea se află în mijlocul scenei, lângă amvon, cu mâinile întinse către Zaharia. În spatele Maicii Domnului se află tatăl ei, Sfântul Ioachim, iar lângă acesta, mama ei, Sfânta Ana. În spatele sau în fața lor, o suită de fecioare purtând haine de sărbătoare, cu sfeșnice în mâini.
Într-o altă scenă, în spatele lui Zaharia, într-un registru superior, este reprezentată Maica Domnului, așezată pe un scaun mai înalt, la care se ajunge pe o scară cu trei trepte. În fața ei se află un baldachin; lângă baldachin, un înger în zbor, privind spre Maica Domnului, într-un gest de întâmpinare. Ea se uită în sus, către înger, cu o mână întinsă către el. Toți, în afară de tinerele fecioare, sunt reprezentați cu aureole. (Ghid de Iconografie bizantină, Editura Sophia, 2005)
Sărbătorile mari ale Maicii Domnului sunt Nașterea Maicii Domnului (8 septembrie), Intrarea în Biserică a Maicii Domnului (21 noiembrie), Buna Vestire (25 martie) și Adormirea Maicii Domnului (15 august). În afara de cele patru praznice menționate, în calendarul ortodox mai întâlnim și alte sărbători închinate Maicii Domnului: Soborul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu (26 decembrie), Acoperământul Maicii Domnului (1 octombrie), Izvorul Tămăduirii (Vinerea Luminată), Zămislirea Sfintei Fecioare Maria de către Sfânta Ana (9 decembrie), Aducerea veșmântului Născătoarei de Dumnezeu în Vlaherne (2 iulie) și Punerea în raclă a brâului Maicii Domnului (31 august).
Ca bucuria sărbătorii Intrării Maicii Domnului în Biserică să nu fie umbrită de post, Biserica a rânduit ca pe 21 noiembrie să fie dezlegare la pește.